Gruppträning 2018-11-07T16:28:43+00:00

Gruppträning

Vi erbjuder ett stort utbud av gruppträning för alla från 15 år och uppåt. Du hittar de flesta populära passen hos oss och vi tar gärna emot förslag på nya pass.

Mage/Rumpa/Lår

Passet fokuserar på mage, rumpa, lår. Vi arbetar med vår egen kroppsvikt, step-bräda, vikter, hantlar och gummiband. Passet kan utföras av alla oavsett ålder och tidigare erfarenhet. Oftast jobbar vi i tre block, Ben, rumpa och mage med pulstoppar som inslag. Med hjälp av många repetitioner. Vi tränar mage, rumpa och ben!

BODYPUMP™

BODYPUMP™ är styrketräning/uthållighetsstyrka till musik som utmanar dig och gör dig stark. Passet är perfekt för både kvinnor och män som vill träna igenom hela kroppen på ett enkelt och effektivt sätt. BODYPUMP™ är ett enkelt och effektivt pass vilket ger dig märkbara resultat. Klassen körs i 30 , 45 och 60 minuterspass hos oss på X-force. Ny musik och koreografi var 3:e månad.

BODYSTEP™

LES MILLS BODYSTEP® är en modern och atletisk version av step-up. Ledorden på denna träningsform är energi, kraft och glädje! Klassen är en tuff stepklass konditionsmässigt men med enkla rörelser! Passar dig som snabbt vill komma igång med rolig och tuff konditionsträning utan krångliga kombinationer. Vi byter övningar till varje låt. 60 effektiva, roliga, hjärtpumpande minuter som förutom konditionsträning också innehåller en del styrka. Passet från Les Mills är förkoreograferat och var tredje månad kommer ett nytt program med ny musik och nya rörelser.
NYHET

Crossforce

Ett cirkelträningspass uppe i “buren” Här varvar vi enkla styrkeövningar med konditionsövningar. Övningarna anpassar du efter din egen förmåga, därför kan alla vara med. Passet utförs i sal 2, “CrossForceburen”

Cross WOD

WOD utmanar din styrka och puls. Passet börjar med en uppvärmningsdel. Därefter är det en teknikgenomgång av de kommande övningarna. Sedan så utmans du för en uppgift. T.ex. att utföra så många repetitioner på tid. I passet kommer du att utmanas med både styrke och konditionsmoment. Passet utförs i sal 2, “CrossForceburen”

CXWORX™

Ett kort effektivt pass med fokus på bålmuskulaturen. Du jobbar huvudsakligen med din egen kroppsvikt, men vi använder också gummiband och viktplattor. Dessutom tränar man axlar, rygg, lår och rumpa.

INDOOR RUNNING

Nu utökar vi vårt gruppträningsutbud genom att erbjuda löpbandsträning i grupp. Varje torsdag springer vi olika former av fartfyllda intervaller på tid vilket betyder att alla kan vara med, oavsett nivå. Van eller nybörjare.

Tabata

En form av intervallträning. Träningsformen är upplagd med övningar med kort vila under en förutbestämd tid. Tabatan är uppbyggd i intervallblock 20 sek jobb, 10 sek vila x 8 st intervaller. Passet består av 8 stycken block med 60 sekunders vila mellan blocken. (I vårt kombinerade Tabata/ A&A 60 pass så är det 10 stycken block med 60 sekunders vila mellan blocken)

Värmeyoga – Bikram

Bikram Yoga innebär 90 minuters utmanade träning utförd i ca 35-38 grader i vår uppvärmda studio. Övningarna består av 26 klassisk yoga positioner och två andningsövningar. Träningen eftersträvar att förbättra kroppens flexibilitet, rörlighet och styrka. De flesta kan träna denna form av yoga – oberoende ålder, fysiska meriter eller vilka förutsättningar man har sedan tidigare. Allt handlar om ens egen kropp och vilja. Du blir mer rörlig och undviker skador. Yogan kan ge dig följande effekter. Ökad energi, reducerar stress, ökat välbefinnande! Ta med vattenflaska och handduk till passet!

AshtangaYoga

• Måndag 18:30 – 75 min , med värme • Söndag 16:00 – 90 min , med värme Ashtanga är en dynamisk yogaform och beskrivs ofta som en av de mest fysiskt krävande yogaformerna. Det som är typiskt med ashtangayoga är att man utför ett visst antal positioner i en bestämd ordning, där andningen synkroniseras med rörelserna i ett flöde.

HathaYoga

• Tisdag 19:30 – 60 min , med värme • Onsdag 17:00 – 60 min , med värme Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

VinyasaYoga

• Torsdag 17:30 – 60 min • Fredag 17:20 – 60 min Vinyasayoga är en dynamisk och fritt flödande yogaform där ingen klass är den andra lik. Ordet vinysasa innebär just flöde och denna form är en av mest förekommande stilarna idag. Det finns många olika varianter av vinyasayogaklasser som passar perfekt för dig som vill ha en varierad yogapraktik och utmanas fysiskt och mentalt.

PROVA-PÅ-PASS i YOGA

Har du med funderat på att börja yoga men stannat vid tanken? Nu sätter vi in prova-på-pass för dig som aldrig provat yoga tidigare, eller väldigt få gånger. Vi ger dig grunderna i yogan samt tips inför passet - vi yogar aktivt ca 30 minuter totalt. * 8 September , 10:00-11:00 , Josefin * 15 September , 09:30-10:30 , Hans * 22 September , 10:00-11:00 , Liza * 29 September , 10:00-11:00 , Jennifer - Passet vänder sig till dig som är ovan. - Passet kommer ge dig grunden i yoga samt förståelsen för träningsformen.
PROVA PÅ!

X­-Forcepass

Ett maskinpass där vi lär oss grunderna i vårt styrketräningskoncept i våra unika X­Forcemaskiner. Passet utförs ute i gymmet. För att kunna delta på den här klassen behöver du först ha fått en personlig genomgång på X-­Forcemaskinerna. Kontakta receptionen så bokar vi in en tid för genomgång. Max 6 deltagare på passet.

Zumba Fitness

Innehåller exotiska danssteg till latinska och internationella rytmer. Efter ett pass hoppas vi att du känner hur energin flödar i kroppen och att du har haft roligt. Ung som gammal – killar och tjejer – tränad som otränad, kort sagt finns det en Zumbaklass som passar för alla. Det är en rolig och inte minst sagt effektiv träningsform

Senior 55+

Det här är ett pass som riktar sig till dig som är 55 + Klassen fokuserar på kondition, styrka och rörlighet till härlig musik. Vi kommer att ha tillgång till olika redskap som hantlar, gummiband mm. Givetvis får du som är yngre delta.

Fuerza Dance Fitness.

Fuerza Dance Fitness är ett fartfyllt danspass med många olika rytmer och dansstilar som t.ex. dancehall, afro, merengue, salsa, kizomba, bachata och reggeaton m.m. Ett intensivt danspass med massor av glädje, kondition och styrka och FUERZA är det spanska ordet för just det, styrka.

SOMA MOVE®

SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet.

Cykel

En form av träning i grupp på stillastående motionscyklar, motståndet regleras utifrån din egen styrka och kondition, en effektiv träningsform för hela kroppen.

Cykel/Sprint

Les Mill SPRINT™ är 30 minuter högintensiv intervallträning inspirerad av disciplinen SPRINT inom cykelsporten. SPRINT™ involverar kraft, styrka och hastighet och ger Dig maximalt resultat med minimal belastning på leder och ligament.

Mage/Rygg

Core betyder ”kärna”, och core-träningen inriktas därför främst på övningar för kroppens mittparti. Dessa delar är centrala för att skapa balans och styrka i kroppen, något som är bra för såväl hållningen som för att hålla kroppen stark och skadefri

Styrka- WOD

Ett 60 min pass med en inledande styrkedel/ teknikdel innehållande olika styrkeövningar. Exempel på olika övningar som kan vara med är; knäböj, marklyft, handstående, pullups, boxhopp med flera. Redskap som används kan vara skivstång, kettlebell, rep, medicinboll för att nämna några. Vi kommer att förbättra utförande i de olika övningarna samt utveckla vår styrka. Under andra halvan av passet utförs en svettig WOD-" Workout Of the Day" pass med övningar som vi utfört i passet samt kompletterande pulshöjande övningar för att få den perfekta kombinationen av puls och styrka. Inga förkunskaper krävs för detta pass. Alla kommer att kunna delta på den nivå du befinner dig idag.

Stepdance

Passet för dig som älskar dans! Något mer utmanande än de traditionella stepklasserna. Passar även dig som har testat en dansklass förut – även om du inte jobbat på stepbräda! Step Dance är den ultimata träningsformen för dig som söker ett roligt och effektivt sätt att träna både din kondition och koordination! Vi jobbar på , över & runt brädan. Instruktören sätter ihop steg, snurrar och hopp till en rolig, dansant och utmanande danskoreografi. Varje klass är unik då instruktören själv sätter koreografin. Rörelseglädje. Koreografi/ Koordination. Dans & träning i ett.